Communicatie coaching

Communicatie is een belangrijk onderdeel van ons dagelijks leven en beïnvloedt hoe we ons voelen, hoe we relaties onderhouden en hoe we ons werk uitvoeren. Het bezitten van goede communicatievaardigheden kan een enorm verschil maken in zowel je persoonlijke als je professionele leven. Jacco van Beek Coaching & Training helpt jouw en je team om de communicatie binnen het bedrijf te verbeteren en zorgt voor een soepelere en betere communicatie, door middel van communicatie coaching.

Wat is communicatie?

Communicatie is het proces waarbij een boodschap wordt verzonden van de ene persoon naar de andere, met als doel begrip te creëren. Het is een proces dat plaatsvindt binnen verschillende contexten, zoals op het werk, in relaties en in dagelijkse interacties. Communicatie kan zowel verbaal als non-verbaal zijn, maar kan ook via digitale kanalen plaatsvinden.

Soorten communicatie

Bij communicatie wordt vaak als eerst gedacht aan praten. Je hebt iets in je hoofd en wilt dit delen met iemand anders. Een boodschap van de ene persoon naar de andere persoon overbrengen kan op een aantal verschillende manieren. De meest gebruikte manieren van communiceren zijn:

  • Verbale communicatie 
    Verbaal communiceren betekent dat je spreekt en luistert. Bij verbaal communiceren maak je gebruik van woorden, zinnen en gesprekken om informatie uit te wisselen. Verbaal communiceren vindt plaats in verschillende situaties, zoals persoonlijke gesprekken, vergaderingen en presentaties.

  • Non-verbale communicatie 
    Non-verbale communicatie is bijna net zo belangrijk als verbale communicatie. Non-verbaal communiceren betekent dat je communiceert zonder woorden te gebruiken. Bij non-verbaal communiceren maak je gebruik van lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen en gebaren om je boodschap over te brengen. Non-verbale communicatie kan ook samengaan met verbale communicatie. Je verbale communicatie kan worden versterkt door non-verbale communicatie, maar het kan ook averechts werken. Wanneer je jouw excuses aanbiedt, en je straalt uit dat je er spijt van hebt, kan dit je oprechtheid ten goede komen. Wanneer je ongeïnteresseerd oogt kan dit ervoor zorgen dat je niet oprecht overkomt. Non-verbaal communiceren vindt plaats in tal van situaties, net als verbale communicatie.

Oorzaken slechte communicatie

Slechte communicatie ontstaat wanneer de zender van de boodschap niet goed begrepen wordt door de ontvanger. Slechte communicatie zorgt voor miscommunicaties. Miscommunicaties kunnen weer voor grotere problemen zorgen. De oorzaken van miscommunicaties kunnen verschillen. Enkele veelvoorkomende oorzaken van miscommunicaties zijn:

  • Non-verbale communicatie
    Zoals eerder vermeld is non-verbale communicatie erg belangrijk. Je hebt het zelf vaak niet eens door, maar anderen doen in één oogopslag een aanname over je. Hierbij is non-verbale communicatie essentieel. Een miscommunicatie vindt vaak plaats omdat de non-verbale communicatie erg verschillend kan worden geïnterpreteerd. Je zit in een meeting en reageert op een belangrijk berichtje op je telefoon, maar je collega denkt dat je een spelletje aan het spelen bent. Hierdoor kom je erg ongeïnteresseerd over en kan je collega geïrriteerd raken.

  • Misinterpretaties
    Misinterpretaties zijn een veelvoorkomende vorm van miscommunicatie. Het is namelijk erg makkelijk om er van uit te gaan dat je collega net zo veel weet over een onderwerp als jij. Wanneer je je collega dan uitleg geeft over een bepaalde opdracht of onderwerp is een miscommunicatie snel gemaakt. De beste manier om deze vorm van miscommunicatie tegen te gaan, is om niet zomaar aannames te doen. Het is belangrijk dat je duidelijk bent in je communicatie. Geef je collega of gesprekspartner liever extra uitleg. Zo voorkom je miscommunicaties en misschien wel cruciale fouten of onnodige ruzies.

  • Niet goed luisteren
    Goed luisteren is 50% van goed communiceren. Als mens denken we te snel ‘Oh, dit snap ik al’. Op het moment dat je dit denkt, stop je vaak met luisteren en is de kans groot dat je een belangrijk deel van de uitleg mist. Je conclusie is dus te voorbarig. Een andere reden dat mensen zo slecht luisteren is dat ze zich niet concentreren op wat de ander zegt, maar vooral bezig zijn met het nadenken over wat ze zelf willen gaan zeggen. Hierdoor raken ze de focus op het verhaal van de ander kwijt en missen ze mogelijk belangrijke informatie.

Elk mens heeft de behoefte om gehoord te worden. Zeker wanneer het gaat over een onderwerp dat diegene aan het hart gaat. Wanneer er niet goed wordt geluisterd kan dit tot conflicten leiden. Jacco van Beek gaat samen met jou en je team in gesprek om door middel van coaching en training tot een prettigere werksfeer te komen, waarin iedereen zich gehoord voelt. Investeer in jezelf en je team met behulp van een communicatiecoach. Neem nu contact op met Jacco van Beek!

Gevolgen slechte communicatie

Wanneer de communicatie niet goed verloopt kan dit leiden tot verschillende problemen. Deze problemen kunnen vervelende gevolgen hebben. Daarom is het belangrijk om te weten wat de gevolgen kunnen zijn als de communicatie niet goed verloopt. Enkele gevolgen van slechte communicatie zijn:

  • Verminderde productiviteit
    Slechte communicatie kan leiden tot een verminderde productiviteit en slechte samenwerking binnen een team. Als er misverstanden ontstaan of de communicatie niet effectief is, kan dit leiden tot vertragingen, fouten en deadlines die worden gemist. Het herstellen van deze fouten kost jou of jouw bedrijf geld, maar ook kostbare tijd.

  • Conflicten
    Een ander gevolg van slechte communicatie is het ontstaan van conflicten. Wanneer er onvoldoende of onduidelijke communicatie plaatsvindt, kunnen mensen gefrustreerd raken, zich niet gehoord voelen, of hen bekruipt het gevoel dat ze niet worden begrepen. Dit kan leiden tot misverstanden en interne spanningen.

  • Minder vertrouwen
    Slechte communicatie kan ook leiden tot een gebrek aan vertrouwen. Wanneer men niet in staat is om effectief te communiceren, kan dit ertoe leiden dat anderen hun informatie in de toekomst in twijfel trekken. Dit leidt dan weer tot een gebrek aan vertrouwen en respect.

Slechte communicatie kan nare gevolgen hebben voor jou of je bedrijf. Het is daarom zaak om slechte communicatie en communicatieproblemen zo veel mogelijk te voorkomen en beter te leren communiceren. Jacco van Beek helpt je hiermee.

Kenneth Smit trainer

Jacco is een gecertificeerd Kenneth Smit trainer en heeft jarenlange ervaring in het trainen en coachen van individuen en bedrijven, met als doel de interne en externe communicatie te verbeteren. In de trainingen en coachsessies combineert hij kennis, kunde en gezond verstand zodat jij en je bedrijf flinke vooruitgang boeken op het gebied van communicatie. Neem nu contact op en verbeter je communicatievaardigheden!

Hoe communicatie verbeteren?

Communicatie is een fundamentele vaardigheid die we allemaal nodig hebben om effectief te kunnen werken en leven. Of het nu gaat om zakelijke gesprekken, persoonlijke- of werkrelaties of gewoon dagelijkse interacties, goede communicatie is essentieel voor het opbouwen van relaties en het bereiken van doelen. Er zijn verschillende manieren om je communicatieve vaardigheden te verbeteren. Enkele tips die je kunnen helpen:

  • Luisteren
    Actief luisteren is misschien wel het belangrijkste onderdeel van goede communicatie. Als je het oneens bent met iemand, is de verleiding groot om diegene te onderbreken. En wanneer er wordt gewacht tot iemand is uitgepraat, wordt er vaak niet gereageerd op wat diegene heeft gezegd. Dit leidt tot twee monologen in plaats van een dialoog. Het is daarom belangrijk om niet alleen te luisteren naar wat de andere persoon te zeggen heeft, maar ook te begrijpen wat ze bedoelen. Stel vragen wanneer je iets niet begrijpt en vat de belangrijkste punten samen om ervoor te zorgen dat je de boodschap daadwerkelijk begrijpt.

  • Non-verbale communicatie
    Non-verbale communicatie is erg belangrijk en kan een gesprek maken of breken. Zorg er daarom voor dat je houding open en toegankelijk is, ofwel: zorg voor open lichaamstaal. Dit zorgt ervoor dat je gesprekspartner zich meer op zijn gemak voelt en het gesprek soepeler verloopt. Voorbeelden van goede non-verbale communicatie zijn: maak oogcontact, heb een open houding, ga bijvoorbeeld niet met de armen over elkaar heen zitten en zorg ervoor dat je met enige regelmaat gebaren gebruikt als je aan het woord bent. Gebaren kunnen je woorden extra kracht bijzetten.

  • Behandel de ander respectvol en blijf positief
    Respectvol en positief communiceren is een essentiële vaardigheid in zowel persoonlijke als professionele relaties. Het gaat erom dat je op een respectvolle en beleefde manier communiceert, waarbij je de gevoelens en opvattingen van de ander erkent en waardeert. Ook wanneer je het niet eens bent met je gesprekspartner is het belangrijk om respectvol te blijven, wanneer je dit niet doet, is de kans op een conflict groot. Een ander belangrijk punt is het gebruik van positieve taal. Vermijd negatieve woorden en zinnen en gebruik in plaats daarvan woorden die vriendelijk en ondersteunend zijn. Dit creëert een positieve sfeer en zorgt ervoor dat conflicten vermeden worden.


Heb je moeite met communiceren, of verloopt de communicatie binnen je bedrijf niet soepel? Dan ben je bij Jacco van Beek aan het juiste adres. Of het nu gaat om het verbeteren van communicatie op de werkvloer of het versterken van klantgerichte communicatie, Jacco van Beek staat klaar om je te ondersteunen en te begeleiden. Met zijn jarenlange ervaring en originele aanpak die is gebaseerd op de nieuwste inzichten en technieken, zal hij samen met jouw of je bedrijf werken aan het verbeteren van de communicatie.

Communicatie coaching & training van Jacco van Beek

Communiceren is een essentieel onderdeel van ons dagelijks leven. Of het nu gaat om professionele of persoonlijke relaties, effectieve communicatie is van cruciaal belang. Echter, soms kan communicatie uitdagend zijn, vooral als het gaat om het overbrengen van complexe ideeën of het omgaan met conflicten. Dat is waar communicatie coach Jacco van Beek uitkomst kan bieden. 

De trainingen en coaching sessies zijn gericht op het verbeteren van je communicatieve vaardigheden, zoals gesprekstechnieken en houding. Dit zorgt ervoor dat je comfortabeler wordt bij het uiten van je ideeën, en effectiever kunt communiceren met anderen. Tijdens de communicatietrainingen gaat Jacco gericht te werk met de verbeterpunten, om zo de opgestelde leerdoelen te bereiken. 

Maak nu de eerste stap naar betere communicatie en neem contact op met Jacco van Beek. Hij helpt je graag beter te communiceren.

Hulp nodig bij stress of een burn-out? Onderneem actie!

Neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek en ontdek hoe ik je kan helpen.

Ik help je graag verder!

Jacco van Beek